dinsdag 6 mei 2008

Moeizame dag voor Aprilia Benelux Team



De derde wedstrijd om het ONK Supermoto in Boekel is voor het Aprilia Benelux Team niet zonder slag of stoot verlopen. Op het stratencircuit met maar liefst twee zware offroadstukken eindigde Peter van de Berk op een twaalfde plaats bij de Inters.

Tijdens de kwalificatietraining heeft Peter problemen met zijn remhendel waardoor een bezoek aan de pits noodzakelijk was. Dit resulteerde in het feit dat de Limburger in zijn resterende tijd geen snelle tijd meer neer kon zetten. Op een enigszins teleurstellende twaalfde plaats wordt de tijdtraining afgesloten.

De start van de eerste manche verloopt goed en Peter kan met zijn Aprilia al snel enkele plaatsen winst boeken. Helaas is de vreugde van korte duur want al snel onstaan er versnellingsbakproblemen. Met alleen een derde versnelling rijdt Peter wel door, maar zakt uiteindelijk terug naar een achttiende plaats aan de finish. Zijn doorzettingsvermogen heeft hem in ieder geval nog drie kostbare punten voor het kampioenschap opgeleverd.

In de tijd tussen de twee manches wordt door het team de reservemotor klaargezet zodat Peter in de tweede manche een herkansing krijgt. Vanaf de twaalfde startplek weet Peter zich op te werken naar een negende plaats. Niet het gewenste resultaat, maar gezien de omstandigheden een prima prestatie. In het dagklassement eindigt Van den Berk op de twaalfde plaats.

“Ik vond het een zwaar circuit, er waren twee stukken onverhard met vooral mul zand. Mijn VDB-replica is het best geeigend op snelle circuits en harde offroadgedeelten.

We gaan weer flink aan de slag voor de wedstrijd in Zelhem want we hebben nog veel werk te verrichten. Erg jammer dat de moto stuk is gelopen, dat kost kostbare punten. Maar de schade is gelukkig beperkt gebleven door de reservemotor” weet Peter te vertellen.

MOTO73-verslaggever Sjoerd Schippers kwalificeerde zich bij de Nationalen nipt voor de B-groep. Vanaf de dertigste startplaats wist hij zijn snelle SXV 4.5 in de manches naar een vijftiende en zestiende plaats te sturen. In het dagklassement finishte Sjoerd tijdens zijn tweede supermotowedstrijd als zestiende. “In de C-groep had ik kunnen strijden om een podiumplaats, maar ik ben toch blij dat ik in groep B kwam. In kon me vlug aanpassen aan de snellere jongens en naarmate de wedstrijd vorderde kwam ik steeds verder naar voren. Ik ben zeer tevreden met de zestiende plaats.” Aldus Schippers

De volgende wedstrijd voor het Aprilia Benelux Team is op 18 mei in het Achterhoekse Zelhem. De beide rijders zullen dan hun uiterste best doen om het resultaat van Boekel te verbeteren.

Geen opmerkingen: