dinsdag 25 maart 2008

Van den Berk, eerste 26 punten binnen


Onder stormachtige omstandigheden met windvlagen die sommigen deed omwaaien, maakte Peter van den Berk voor het eerst écht goed kennis met zijn gloednieuwe Thierry van den Bosch replica. Peter zegt onder de indruk te zijn van het brute geweld wat er uit de machine komt, zeker voor een klein parcours als dat van Westkapelle.

“Ik heb helaas door omstandigheden nog weinig kunnen trainen met de Aprilia SXV 4.5 Thierry van den Bosch” verklaart Peter. “Zo stonden wij hier gisteren nog met het hele team om te komen trainen in Westkapelle. Helaas was het weer toen dusdanig slecht dat wij de baan niet op mochten. Dat vind ik jammer, want deze race was voor mij de eerste keer dat ik met regenbanden op de Thierry van den Bosch reed” vervolgt hij.

Die eerste race was overigens niet onverdienstelijk. Peter verscheen, gehuld in zijn Italiaans vormgegeven maatpak van Evolution, op de vierde startplek tijdens de eerste manche. Peter wist te finishen op de 5e plaats, 1,5 seconden achter Marcel van Drunen wat direct Peters’ potentie laat zien. Vele toeschouwers snelde naar de paddock facility van het Aprilia Benelux team om na de race een kijkje te nemen bij het uiterst professioneel ingerichte team. Maurice Merckelbagh, teammanager van het Aprilia Benelux team wist te vertellen: “Dit is de eerste keer dat Peter echt uitkomt voor een merk. De lat is hoog neergelegd, dat zie je ook aan de materialen die wij ter beschikking hebben gekregen. Maar ik maak mij geen enkele zorgen dat hij deze verwachtingen niet zal kunnen volbrengen.” Maurice zorgt als teammanager onder andere voor de professionele uitstraling van het team, wat hem is toevertrouwd gezien de achtergrond van dagelijkse leiding over Camping in den Hof.


Peter op dreef en klaar voor Lelystad


In de 2e manche ging het fout. Peter startte deze manche zonder opwarmronde met verse regenbanden. De banden hadden daardoor nog een siliconenlaag en voelde niet goed wat resulteerde in een valpartij. Met de overall eindstand van plaats nr. 7 is Peter niet tevreden en zelfs teleurgesteld, zeker omdat hij in de Spabikerschallenge wel vaker uitstekend heeft gepresteerd met slecht weer.

“Het ging niet lekker vond ik. De motor was perfect, daar lag het niet aan. Hij reageerde vel, haast té vel ondanks dat ik de ‘soft mapping’ in had geschakeld. Dit belooft veel voor een langer en sneller circuit. Ik steek de hand in eigen boezem, ik ging gewoon niet lekker tijdens deze race. Daarnaast is dit gewoon een te kort baantje wat ook nog eens was ingekort vanwege het weer” vertelt Peter. Dit geeft hem echter deste meer hoop voor de race in Lelystad op 13 april, waar snellere langere stukken zitten verwerkt. Zo eindigt Peter ook kort en bondig zijn relaas; “wacht maar tot Lelystad…!”

Geen opmerkingen: